Egy szerencsétlen véletlen folytán arra kényszerültem, hogy 3 héten belül új autót kell vásárolnom. Összegyűjtöttem a legfontosabb dolgokat, amelyeket megnézek az autóvásárlás során, a saját igényeimhez igazítva, ám ettől még sokak számára hasznos lehet ez a kisokos. Összegyűjtöttem néhány trükköt, amivel elkerülhetjük a becsapást és a rossz vételt.
Az édesapám autószerelőként mindig azt mondta, hogy az autóba belelátni nem lehet, nem lehet előre megmondani, milyen rejtett hibákkal rendelkezik, de néhány jól irányzott kérdéssel és néhány apróságra való odafigyeléssel elkerülhető, hogy rossz vásárt csináljunk.
Most arra a részre, hogy milyen autót vásárlunk, nem szeretnék kitérni. Egyrészt mert mindenkinek másmennyi pénze van az autóvásárlásra, amely általában meghatározott keretek közé szorítja a lehetőségeinket, valamint mindenkinek másféle felszereltséggel, teljesítménnyel rendelkező autóra van szüksége. Ha kiválasztottunk néhány lehetséges jelöltet, akkor itt az ideje a személyes megtekintésnek. Na de mire figyeljünk?
Elsőként vegyük szemügyre az autót kívülről. Legyünk kritikusak, alaposan járjuk körbe a jelöltet és keressünk hibára utaló jeleket. Ilyen lehet a túl nagy, vagy éppen túl kevés térköz az ajtók illesztésénél, a karcolások és a hézagokban való eldeformálódások. Ezek a jelek arra utalnak, hogy az autó vagy törve volt, vagy egy elemet kicseréltek rajta. A törött autót akármennyire is precizen építik újra, csökken az értéke. Ez nem azt jelenti, hogy a törött autót nem szabad megvenni, jóval jutányosabb áron hozzájuthatunk, ám számolnunk kell azzal, hogy ha majd túl szeretnénk adni rajta, valamennyivel alacsonyabb összeget kérhetünk érte. Ilyen trükk, ha megnézed az ablakokba nyomott jelzéseket – az eredeti tartozékoknál az ablakokon a jelzőszámok megegyeznek. Amennyiben valamelyik üvegen olyan jelzést találsz, ami eltér a többitől, az egyértelmű jele annak, hogy az üveg cserélve volt. Kérdezz rá, mi volt az oka.
Menjünk kicsit beljebb. Az ajtók illesztésénél a gumifelület közötti részen végighúzva az ujjunkat kereshetjük a deformálódás jeleit. Ezt gyakorlatilag bármelyik illesztésnél elvégezhetjük. Ha az autót eredeti állapotában, törésmentesen kínálják eladásra, akkor nem találkozhatunk deformálódásokkal. Ha mégis, akkor szinte bizonyosak lehetünk abban, hogy az eladó megpróbál átverni bennünket.
Feküdjünk az autó alá, és keressünk rozsdásodásra utaló jeleket. Persze ha régebbi autót választunk, akkor nem ritka, hogy az alváz néhány helyen rozsdafoltos, de ha a rozsdásodás jelentős mértékű, inkább válasszunk másik terméket. A rozsda az ajtók alsó-belső felén is gyakori jelenség. Erre a területre is fordítsunk kiemelt figyelmet.
Az autó tisztasága és állapota arról is árulkodik, hogyan bántak vele korábbi tulajdonosai. Ha beülünk a kocsiba, az első tényező a szag. Ha dohányfüstös, dohos szagot érzünk, akkor valószínűleg a cigi gyakori látogató volt az autóban. Erről a tetőkárpit is árulkodhat, hiszen a nikotin hatására idővel sárgássá válhat, elszíneződhet. Ezeket a nyomokat általában az kárpittisztítók is nehezen tudják eltüntetni.
Ha az autó belülről tiszta, karcolásmentes, akkor következtethetünk arra, hogy rendeltetésszerűen használták azt korábban, illetve hogy szépen bántak vele. Érdemes figyelni a kormány és a sebváltó állapotára is. Ha túlságosan kopottak, de az autót kevés futott km-rel árulják, ott kezdjünk gyanakodni.
Próbáljuk ki az összes kapcsolót, és az autó egyéb berendezéseit, gondolok itt az elektronikára is. Töröljünk ablakot, kapcsoljunk világítást, és próbáljuk ki a klímát, rádiót. Ha számunkra az adott extra nem is jelentős, akkor is érdemes tesztelnünk, hogy az összes funkció megfelelően működik-e.
Indítsuk be a motort. Lépjünk párszor a gázra és figyeljük meg, milyen füstöt okád ki a kipufogó. Ha fekete, sötétszürke, netán kék az égéstermék, akkor ott valami hiba van. Nyissuk fel a motorháztetőt és hallgassunk bele a motor alapjáratába. A motortérből nem szűrődhet ki sem fémes, sem kattogó hang.
A próbaút
A próbautat mindig kikapcsolt rádió mellett tegyünk meg. Kapcsoljuk az összes fokozatot és közben figyelmesen hallgassuk a motor zaját. Ha furcsa, oda nem illő, netán fémes zajokat hallunk, akkor már nem tiszta az eladás szándéka. Válasszunk olyan utat, amely nem túl jó állapotú, így a lengéscsillapítók teherbírását és működését is tesztelhetjünk. Satufékezzünk, nézzük, hogyan reagál az autó és figyeljük a hangokat. A futómű megfelelő állapotára abból következtethetsz, hogy elengedett kormány mellett (csak óvatosan!) az autó merre húz. Ha jelentősen balra, vagy jobbra húz elengedett kormány mellett, akkor indokolt lehet a futóműbeállítás, esetleg egy hiba megléte.
Az esetleges szervizelésekről a kereskedő a megfelelő dokumentumokat át tudja adni. Ha az autó nem szervizkönyvezett, akkor is szükséges az egyes elemek cseréjéről a dokumentum megléte. Erre hivatkozhatunk, ha problémánk akad, illetve arra is enged következtetni, mikor esedékes a további karbantartás. Ez autónként és típusonként eltérő lehet, kérdezzünk meg róla szakértőt, vagy márkakereskedést.
Ha hiányos a felszerelés – tehát a pótkulcsot nem mellékelik, esetleg a szervizkönyvet nem vezették rendesen, hiányoznak az autó eredeti tartozékai, az is gyanakvásra adhat okot.
Az összes hibát nem tudjuk kiküszöbölni, de amit megtehetünk azért, hogy jó vásárt csináljunk, tegyük meg. Akkor is, ha az eladó szemében kekeckedőnek tűnhetünk. Az autó több évre szól, ezért ne hagyjuk magunkat becsapni.