Varázsdoboz

Nyerj időt Pomodoro technikával

   Mi ez? A Pomodoro technika lényegében igy profi időmenedzsment módszer, amivel hatékonyabb munkavégzést és időmegtakarítást tudunk elérni. A módszer nem csak munka során, de akár hétköznapi tevékenységek, háztartás, sport, vagy akár tanulás során is alkalmazható. A módszert egy francia úriember, Francesco Cirillo fejlesztette ki, amit több éves kutatás és pszichológiai vizsgálatok sokasága előzőtt meg.

  A módszer lényege elég egyszerű: 25 perc koncentrált munkavégzést követően 5 perc szünetet tartunk. Általában hasonló elven működnek a munkahelyek, valamint az iskolai tanórák is: Bizonyos időközönként szünetet iktatnak be. Ez esetenként eltérő lehet, de Cirillo kutatásai azt bizonyították, hogy az ember koncentráltan 25 percet tud kizárólag egy munkafolyamatra fordítani, anélkül, hogy a gondolatok elkalandoznának. 

Kép innen: www.pinterest.com

Kép innen: www.pinterest.com

   Gondoljunk csak bele, hogyan végezzük a legtöbbször a feladatainkat. Ha irodában, számítógépen dolgozunk, esetleg még internetünk is van, akkor gyakori, hogy a böngészőben a munkafolyamatokon kívül több ablak is meg van nyitva. Az egyiken fut a Facebook, a másikon a kedvenc hírportálunk, akár egy online játék is. Ha például egy hosszabb emailre kell válaszolnunk, ami több időt vesz igénybe, és közben csipog a gép, hogy új üzenetet kaptunk, akkor az esetek nagy részében rögtön átkattintunk a Facebook fülre, elolvassuk az üzenetet, majd válaszolunk is rá. Ezután térünk vissza ismét a levél megírásához, amit ez esetben már vissza kell olvasnunk, hiszen a chatelés kizökkentett minket a munkafolyamatból. A módszer gyakorlatilag azt javasolja, hogy a 25 perces időkben csak és kizárólag arra a feladatra koncentráljunk, amit akkor csinálunk. Ha egy emailt kell megírnunk, akkor arra az időre zárjunk be minden mást a számítógépen, csak és kizárólag az email kliens fusson, így a jelzések és figyelmeztetések nem terelik el a figyelmünket. Ha koncentrálunk, és benne vagyunk egy munkafolyamatban, akkor akár egy telefonrezgés, a rádió, vagy bármi más nagyon könnyen kizökkenthet minket a folyamatból, amely azt eredményezi, hogy az agyunk hirtelen másik üzemmódba kapcsol és elfelejti azokat az információkat, amelyek a koncentrált figyelemhez szükségesek. Ilyenkor vissza kell zökkennünk a munkafolyamatba, ami időt és energiát igényel. Az előző példánál maradva egy email megírása feltételezzük, hogy alapesetben 10 percet vesz igénybe, ha kizárólag azzal foglalkozunk. Azonban ha végiggondoljuk, mennyi időt veszítünk azzal, ha közben néhányszor átkattintunk egy másik fülre, vagy chatelünk, ez az időpont akár 20 percet vagy többet is igénybevehet. Átlagosan egy kattintás és az új értesítés megtekintése 15 másodpercet vesz igénybe. Ezután ha visszakattintunk az eredeti munkafolyamathoz és végiggondoljuk, hol is tartottunk és mi következik most, az nagyjából 30 mp-ig tart. Tehát egy kattintással már majdnem 1 percet elvesztegettünk, ez esetben úgy, hogy nem like-oltunk semmit, nem olvastunk el semmi érdekes bejegyzést az üzenőfalon, vagy nem válaszoltunk a chaten az ismerősünknek. Ugye milyen megdöbbentő, hogy egy munkafolyamat időigénye akár a duplájára is nőhet, ha mellette mást csinálunk?

   A Pomodoro technikával ezt a feladatok melletti kicsapongást tudjuk kiküszöbölni, hiszen a maximális teljesítmény egyik előfeltétele, hogy az adott feladatból ne zökkentsen ki bennünket semmi, hiszen az agyunk így tud a leginkább koncentrálni. A zavaró tényezőket úgy tudjuk a legkönnyebben kiiktatni, ha kikapcsoljuk a telefont, vagy lenémítjuk, illetve csak olyan dolgokkal vesszük körbe magunkat, amely szükséges a munkavégzéshez – ide tartoznak a böngészőben megnyitott oldalak is. Felesleges a vizsgára készülés során az asztalon tárolni a legújabb bulvármagazint vagy egy akciós kuponújságot a kutatási jegyzeteken, vagy a tankönyveken kívül, mert akárhányszor odapillantunk, rögtön elterelődik a figyelmünk az eredeti feladatról.

   A Pomodoro technika gyakorlatilag nem szentírás, hanem irányvonal. Az előző bejegyzésemben szó volt arról, hogy minden ember egyénileg eltérő, így eltérő lehet az is, hogy mennyi koncentrált figyelem után mennyi pihenőidőre van szükséged. Lehet, hogy a 25 perces időszak után amikor megszólal a visszaszámláló, hogy lejárt az idő és jöhet a szünet úgy érzed, hogy te csak most kezdesz belelendülni, így ráér az a szünet később is, ilyenkor bátran folytasd a feladatodat. Azonban ha azt veszed észre, hogy negyed óra eltelte után már csapong a figyelmed, akkor érdemesebb rövid időszakokkal dolgozni. 

   A gyakorlatban ez úgy működik, hogy egészen egyszerűen el kell választanod a munkát a pihenéstől. Nem lehet egyszerre hatékony munkát végezni úgy, hogy mellette chatelsz, vagy játszol az interneten. Arról sem szabad azonban megfeledkezni, hogy a szüneteknek ugyanúgy időkorlátot kell szabni, mint a munkafolyamatnak. Az is gyakori hiba, ha a koncentrált munkavégzés után amikor megcsörren a jelzés, akkor végtelenbe nyúló szüneteket tartasz, ez is akadályozza a munkavégzés folyamatát. Nagyjából a koncentrációs időszak egyötödét számold ki szünetnek, és itt is bátran használj időzítőt. Állítsd be a mobilodon a visszaszámlálót, aztán indulhat a Facebook meg a like-olás. Azonban ha letelt a szünetre szánt idő, térj vissza rögtön a munkádhoz.

   Meglátod, ezzel a módszerrel sokkal gyorsabban és hatékonyabban végezheted el a teendőidet az élet minden területén. Te próbáltál már időmenedzsment technikákat a munkád során? Hogy váltak be? Szívesen kipróbálnád a Pomodoro módszert? Írd meg hozzászólásban!

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!