Varázsdoboz

Az én határidőnaplóm

Több hónapon át keresek már az újévet megelőzően olyan határidőnaplót, ami tökéletesen megfelel az én igényeimnek. Mivel mindannyiunknak más az élete, más dolgok a fontosak, és másmennyi a teendője, ezért nem vehetünk mindenkit egy kalap alá. A határidőnapló lényege az, hogy teljesítse a feladatát. Az elsődleges kritérium, amely minden határidőnaplóban hasonló, az a naptárszerkezet. Na már most függően a napi teendőinktől, mindenkinek eltérő mennyiségű helyre van szüksége. Van, aki csak a fontos dátumokat, találkozókat jegyzi fel a kis füzetbe, nekik elég egy kisebb méretű zsebnapló. Vannak azok, akik szinte mindent beleírnak – én is ilyen vagyok -, hogy biztosan ne maradjon ki semmi, számukra előnyösebb egy nagyobb méretű, több hellyel (írófelülettel) rendelkező határidő-kisokos. A különböző határidőnaplók elrendezése is eltér. Van, ahol oldalanként egy-egy napot szerepeltetnek, de a kisebb oldalszámú naplókban előfordulhat, hogy egy oldalra több (akár három) napot is bezsúfolnak. Ez általában az egyéni igények miatt van így, hogy mindenki ki tudja választani a számára megfelelő terméket.

A tavalyi év vége felé én is sokat keresgéltem, hogy megtaláljam a számomra ideális “példányt”. Ahol én élek, ott elég korlátozottak a lehetősék papírbolt és papíráru beszerzése szempontjából, ezért hamar kiderült, hogy a környéken nem is fogom megtalálni a megfelelőt. Körbenéztem az online áruházakban, hátha ott akadok rá az idei kincsre, azonban csalódásként ért a kínálat. Nem is a kínálat milyenségével volt a gond, hanem az árakkal. Kiszámoltam, hogy postaköltséggel (esetleg vámmal) együtt mennyibe kerülne egy napló, és arra a döntésre jutottam, hogy ár-érték arányban nem érné meg az online rendelés. Valamint nekem fontos, hogy mielőtt vásárolok, alaposan szemügyre vehessem a kívánt terméket. Az internetes rendelés esetén nincs lehetőség belelapozni, megtapogatni a naplót, nem tudok pontos infót az anyagáról, a vastagságáról, egy szóval zsákbamacska, így lemondtam erről a lehetőségről. Végső kétségbeesésemben úgy döntöttem hát, hogy elkészítem a saját határidőnaplómat.

A közeli Libroban szereztem be az alapanyagokat. Egy kemény borítású, Libro saját márkás füzetet, ami spirálozott, vastag, kockázott a belseje és minden lap tetején szerepel egy vékony sáv, ahová beírhatom az adott napot. Elsőként amikor hazahoztam, felmértem, nagyjából mennyi írófelületre van szükségem naponta. Ennek alapján hosszában ketté osztottam az oldalakat – tehát egy oldalra két nap kerül. Egyelőre csak pár hónapra előre vonalkáztam be a füzetet, majd a fenti írósávba beírtam a dátumot és a napot. Gyakorlatilag a lényegi feladattal meg is voltam. Most már csak egy használati rendszert kellett bevezetnem, hogy rendezettebb, egyértelműbb és átláthatóbb legyen a napló. Az egyes napokon megkülönböztettem színkódolással a fix. időpontokat, a határidőket, a találkozókat, illetve a tennivalólistát.

Calendar_hatid

Zöld zseléstollal írtam be minden napra az állandó feladatokat/programokat. Ilyen a munkába menés, a heti kétszeri edzés, a hétfői takarítás, a csütörtöki nagybevásárlás napja. Ezeket előre látom, így biztosan nem maradnak ki.

Pirossal írtam be a találkozók időpontját, lilával a határidőket, a teendőlistát pedig sima golyóstollal. Ezt általában előző nap este, vagy aznap kora reggel, felkelés után szoktam feljegyezni.

A színkódolás azért nagyon hasznos, mert anélkül, hogy elolvasnám az adott nap teendőit, már ránézésre tudom, hogy nagyjából mire kell számítanom. Ha például felcsapom a naplót, és látok piros és zöld irományt, akkor tudom, hogy aznap van egy találkozóm, időpontom ahol meg kell jelennem, valamint a teendőlistámon kívül még van egy ismétlődő programom. Ha piros és lila feljegyzéseket látok a golyóstollal írt teendők mellett, akkor tudom, hogy ismételten időpontra, vagy találkozóra kell mennem, illetve aznap esedékes egy határidős feladat/munka is. Ilyen határidő lehet például csekkbefizetési határidő, tanulási-terv határidő, vagy bármi, ami legkésőbb az adott napon esedékes. Egyébként a határidős tollal szoktam feljegyezni a Vigyázz, kész, posztolj! határidőket is! 🙂 Valamint kiegészítésként még használok színjelzett post it-eket is, ezekkel bejelölöm azokat az oldalakat, ahol fontos információ szerepel. Lila nyilas post it-el a határidőket, pirossal a találkozókat (elmenős időpontokat).

A nap folyamán az időpontokat leszámítva listázom a teendőimet. Szeretem a legapróbb dolgokat is feljegyezni, így biztosan nem marad ki semmi. 🙂 Azt mondják, akinek nem vág az esze, legyen notesze. 😀 Ha aznapra a fontosabb teendőket, tehát az időpontokat, határidőket letudtam, akkor jöhetnek a felsorolt teendők. Például: Menüterv írása, mosás, száraz ruhák elpakolása, blogbejegyzés írása, satöbbi. Ezek közül válogatok és amivel megvagyok, azt kihúzom, vagy kipipálom, így jól látható, mi marad még aznapra. Vannak olyan teendők, amik egymásra épülnek, ilyenkor logikai sorrendet alkalmazok. Például ha a mosás, és a száraz ruhák elpakolása szerepel az adott napon, akkor nyilván amíg nem tettem el a helyére a tiszta ruhákat, addig nem szabadul fel a szárító, így a frissen mosott ruhákat nem tudom kiteregetni. Sokszor akad olyan helyzet, amikor a teendők egymásra épülnek, vagy egymásnak előfeltételei, erre is figyelek a válogatás során. Sokszor előfordul azonban, hogy egymástól független teendők szerepelnek az aznapi listán. Ilyenkor általában gyorsan túlesek azokon a feladatokon, amiket szeretek, vagy amelyek nem vesznek sok időt igénybe, így ezeket letudom, marad időm a többi, nemszeretem feladatokra is. Gondot szokott néha okozni, hogy előfordul, hogy egyszerűen nincs kedvem hozzá. Először azt mondom oké, majd reggeli után végzem el a teendőlistás feladatokat. Aztán majd ebéd után, végül elmarad az egész és másnapra zsúfolódnak, amikor aztán ötször annyi dolgom lesz, így még kevesebb kedvem van nekilátni. Ilyenkor szoktam bevetni azt a trükköt, hogy nagyjából kiszámolom, az összes teendő elvégzése mennyi időt vesz igénybe. Ha például 1 óra alatt el tudok végezni minden, aznapra kitűzött feladatot, akkor választok egy időpontot (például délután 4 óra), beállítom az ébresztőmet, és amikor csörög, akkor abbahagyom amit csináltam addig (általában neten szörfölés, olvasgatás) 🙂 és nekilátok a feladatoknak. Jó motiváló erő, ha folyamatosan tűnnek el a feladatok a listáról, és amikor kész, akkor tudom, hogy ma már nincs feladatom.

Persze akadnak helyzetek, amikor nem jut időm, vagy energiám néhány dologra. Ilyenkor megnézem, mik azok a feladatok, amiket feltétlenül fontos még aznap elvégeznem. Ezeket letudom, a többit pedig átírom másnapra, vagy egy olyan napra, amikor tudom, hogy több időm lesz. 

Ezzel a rendszerrel ügyesen be tudom osztani az időmet, és általában nem is marad ki semmi. Persze ha tudom, hogy például pénteken rengeteg dolgom lesz, akkor a virágátültetést nem aznapra időzítem, hanem beírom egy olyan napra, amikor például nem dolgozom, vagy amikor kevés a teendő.

Ti vezettek határidőnaplót? Hogyan rendszerezitek a teendőket?

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!